Według „Big Mac Index” chiński juan jest o 34% niedowartościowany


Big Mac został stworzony w 1967 roku przez Jima Delligati, właściciela franczyzy McDonald’s w Pensylwanii. Został uruchomiony w całych Stanach Zjednoczonych w następnym roku, a dziś można go kupić w ponad 70 krajach. Jednak, jak szczegółowo opisuje Jenna Ross z Visual Capitalist, cena, którą zapłacisz, będzie się różnić w zależności od tego, gdzie jesteś, o czym świadczy indeks Big Mac.

Ta animacja Jamesa Eagle’a z lat 2004-2022 pokazuje cenę Big Maca w dolarach amerykańskich w wybranych krajach na całym świecie.

Co pokazuje indeks Big Mac?
Indeks Big Mac został wynaleziony przez The Economist w 1986 roku. Ma to być beztroski sposób zademonstrowania koncepcji parytetu siły nabywczej. Innymi słowy, pomaga zilustrować ideę, że rynkowe kursy wymiany między krajami mogą być „nie na miejscu” w porównaniu z kosztem zakupu tego samego koszyka towarów i usług w tych miejscach.

Biorąc pod uwagę, że McDonald’s jest jedną z największych firm na świecie, a Big Mac jest szeroko dostępny na całym świecie, oznacza to, że słynny burger może być używany jako podstawowe porównanie towarów między większością krajów. Ma również tę zaletę, że ma ten sam system wprowadzania i dystrybucji, z kilkoma drobnymi modyfikacjami (takimi jak paszteciki z kurczaka w Indiach zamiast wołowiny).

Korzystając z ceny Big Maca w dwóch krajach, indeks może wskazać, czy waluta może być przewartościowana, czy niedowartościowana. Na przykład Big Mac kosztuje 24,40 jenów w Chinach i 5,81 USD w Stanach Zjednoczonych. Porównując implikowany kurs walutowy z rzeczywistym kursem wymiany, możemy zobaczyć, czy juan jest przewartościowany, czy niedowartościowany.

Według Big Mac Index juan jest niedowartościowany o 34%.

Poza niewspółosiowością walutową indeks ma inne zastosowania. Na przykład pokazuje inflację cen hamburgerów w czasie. Jeśli porównamy cenę Big Maca w różnych krajach w tej samej walucie – takiej jak dolar amerykański – jesteśmy również w stanie zobaczyć, gdzie hamburgery są tańsze lub stosunkowo droższe.

Koszty burgerów na całym świecie
Na animacji wszystkie ceny Big Maca zostały przeliczone z waluty lokalnej na dolary amerykańskie na podstawie rzeczywistego kursu wymiany obowiązującego w tym czasie.

Szwajcaria bierze ciasto na najdroższego Big Maca, a tuż za nią Plasuje się Norwegia.

Oba kraje mają stosunkowo wysoki poziom cen, ale cieszą się również wyższymi płacami w porównaniu z innymi krajami OECD.

Wenezuela odnotowała największy skok cen burgerów, a koszt Big Maca wzrósł o prawie 250% od 2004 roku. Kraj od lat jest nękany hiperinflacją, więc nie jest zaskoczeniem, że w danych kraju pojawiają się duże wahania cen.

Chociaż wydaje się, że cena Big Maca spadła w Turcji, dzieje się tak dlatego, że ceny są wyświetlane w dolarach amerykańskich. Nowa turecka lira straciła na wartości w stosunku do dolara amerykańskiego o ponad 90% od czasu jej wprowadzenia w 2005 roku.